ذره بین روی فرهنگ بازی در لیگ برتر/شخصیت فوتبال ایران را در دربی می بینید؛ گریه بابت مصاجبه مربیان داخلی!

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: شخصیت کلی فوتبال و لیگ ایران را در دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال می توان دید.

ذره بین روی فرهنگ بازی در لیگ برتر/شخصیت فوتبال ایران را در دربی می بینید؛ گریه بابت مصاجبه مربیان داخلی!

به گزارش خبرنگار ورزشی علوم زمین شناسی، صدمین مسابقه دو تیم پرسپولیس و استقلال یکشنبه آینده در ورزشگاه برگزار می شود. برای اینکه حساس ترین دربی قاره آسیا را از نظر فنی ارزیابی کنیم به سراغ جلال چراغپور رفتیم که یکی از کارشناسان باسواد و با تجربه فوتبال کشور است. چراغپور سعی کرد به دور از فضای هواداری و بر اساس واقعیت های فوتبال کشورمان در مورد نیم رخ فوتبال و لیگ ایران صحبت کند او البته لیگ برتر کشورمان را با لیگ های معتبر فوتبال دنیا مقایسه کرد. گزیده حرف های او را در زیر می خوانید: *وقت خود را خیلی صرف دربی نکنید!

خیلی دربی را تعقیب نمی کنم و در جریان جزئیات این مسابقه نیستم به شما هم توصیه می کنک خیلی وقت تان را صرف دربی نکنید! من معمولا بازی هایی را تماشا می کنم که بتوانم از آن چیزی یاد بگیرم. در این شب ها که لیگ قهرمانان اروپا برگزار می شود و مسابقات لیگ های معتبر فوتبال جهان در حال برگزاری است، بیشتر وقتم را صرف تماشای آن مسابقات فوتبال می کنم تا بفهمم که مربی حرف تازه ای برای گفتن در میدان دارد؟ شرایط فنی تیم ها را بررسی و یاداشت برداری می کنم. مصاحبه های مربیان تیم های اروپایی را گوش می کنم و می خوانم و اگر مصاحبه های مربیان خودمان را گوش کنم گریه می کنم! مقایسه دو صحنه در فوتبال ایران و اروپا اسم تیم ها و نام کشور را نمی برم، همین یکی دو شب پیش در صحنه ای در فوتبال اروپا مدافعی یک پا دو پا خورد و مهاجم از او رد شد. مدافع بعد از این صحنه روی زمین دراز کشید تا با پیشانی خود توپ را از پای مهاجم حریف دربیاورد تا او پا به توپ وارد محوطه هجده قدم نشود. 

این صحنه را با لیگ برتر خودمان مقایسه کنید، گاهی مدافعان 10 تا 15 ثانیه فقط مهاجم حریف را بدرقه می کنند و متاسفانه این صحنه ای است که در خیلی از مسابقات لیگ می توانید ببینید انگار مدافعان دارند مهاجمان را بدرقه می کنند و حریف هم گلزنی می کند. چرا در فوتبال گل می خوریم؟ اینکه در فوتبال گلی رد و بدل می شود و تیم ها گلزنی می کنند خودش یک درس در دوره مربیگری است که عنوانش هم این است چرا در فوتبال گل می خوریم؟ یا چرا در فوتبال گل زده می شود؟ 6 دلیل در فوتبال برای گل خوردن گفته شده است.

دلایلی مثل عدم فشار  بر روی مهاجم صاحب توپ، عدم داشتن پوشش مناسب، لو دادن توپ، پرتاب ها( پرتاب های دقیق اوت های دستی) ، عدم فشار روی حریف و عدم تعقیب مهاجم پا به توپ. این آخرین دلیل در فوتبال ما خیلی دیده می شود به طوریکه انگار مدافعان ما با مهاجمان حریف رودربایستی دارند و حتی اینجور به نظر می رسد که انگار مدافعان ایستاده اند تا مهاجم گلزنی کند. کمیته آموزش فدراسیون فوتبال کجاست؟ این درس ها را چه کسانی باید به بازیکنان آموزش بدهند؟ مربیان،  آیا مربیان ما می توانند مثلا شبانه روز وقت شان را صرف خواندن و آموزش بکنند یا این وظیفه کمیته آموزش فدراسیون فوتبال است که آموزش های لازم را به مربیان بدهد؟ کمیته آموزش فدراسیون کجاست؟! متاسفانه در زمینه فنی گاهی چیزی در فوتبال نمی بینید. یک تبلیغ لاستیک بود که طرف گوشش را روی آسفالت می گذاشت بلند می شد و می گفت وقتی هیچ صدایی نمی آید یعنی مثلا لاستیک دنا دارد می آید. حالا در فوتبال ما هم گاهی چیزی نمی بینیم. به همین دلیل من گاهی 4یا 5 دقیقه دربی را گذرا نگاه می کنم.  فقط 47 دقیقه فوتبال مفید

واقعیت این است که در فوتبال ما همه چیز تکراری است، وقت کشی، فریب داور، فریاد و اعتراض بازیکنان بر سر داور، قضاوت دلبخواهی داور، گاهی حتی شاهد اعتراض های فنی هستیم که هیچ ارتباطی به بازیکنان ندارد یا حتی گاهی بازیکنان سر داور فریاد می زنند برو بابا! کمک داور هم خودش را به نشنیدن می زند. گاهی بازیکنان خیلی متبحرانه سر داور کلاه می گذارند و او را فریب می دهند. این فوتبال و لیگ برتری است که داریم و نتیجه چنین فوتبالی می شود 47 دقیقه بازی مفید در طول 90 دقیقه در حالیکه در فوتبال اروپا 65 دقیقه فوتبال مفید می بینید یعنی 20 دقیقه بیشتر. فوتبال گربه شاخت نزنه و آهسته ما!

در فوتبال اروپا در طول یک بازی بازیکنان حدود یازده کیلومتر دوندگی دارند اما در فوتبال و لیگ برتر ما فقط حدود 8کیلومتر و 800 متر دوندگی را شاهدیم که بیشتر آن هم هوازی است. در حالیکه در فوتبال اروپا حدود 2 هزار متر از این دوندگی انفجاری است ولی در فوتبال ما 130 تا 150 متر کورس انفجاری را شاهدیم و بعد از آن آرام آرام دویدن و به قول معروف« آسه برو که گربه شاخت نزنه!»  است دلیلش هم کاملا واضح است. قیمت عضلات که زمانی 200 میلیون تومان بود اکنون 5 میلیارد تومان شده است آن هم بدون مکانیزم مشخص و درست. فرهنگ بازی در لیگ برتر ما بازیکنان مراقب عضلات شان هستند و به همین دلیل هم خود ایمنی و ترس بازیکنان را شاهدیم و دیگر شاهد تکنیک های زیبایی مثل قیچی برگردان، دریبل زیدانی و گاهی حتی شوت زنی هم نیستیم. یکبار به یک بازیکن گفتم چرا دیگر شوت نمی زنی؟ تو که خوب شوت می زدی، گفت: آقا ما شوت هایمان را زدیم و ابتدای فصل 2-3 شوت زدم! باور کنید شوخی نمی کنم این حرف را بازیکن به من زد. این مساله را می توان فرهنگ بازی نامید. به همین دلیل است که در فوتبال اروپا بازیکنان هفتگی و براساس دقایق حضورشان در میدان دستمزد می گیرند.  فرمول قیمت گذاری بازیکنان در فوتبال اروپا بر اساس همین فرهنگ بازی است که بازیکنان قیمت گذاری می شوند اما در لیگ برتر ما وقتی بازیکن نیمکت نشین می شود خوشحال است و می گوید آخ جون! یک فصل بیرون نشستم و 3 میلیارد تومان پول گرفتم! در فوتبال اروپا بازیکنی که بازی نکند قیمتش افت می کند. حتی کارت زردی که می گیرد روی قیمت بازیکن اثرگذار است. بازیکن براساس ویژگی هایش و اثرگذاری اش در بازی قیمت گذاری می شود و دستمزد دریافت می کند ولی در کشورمان براساس فوتبال « گربه شاخت نزنه!» بازیکنان بازی می کنند.

بر همین اساس وقتی منچستر سیتی مثلا هالند را مثلا 400 تومان خریداری می کند با توجه به درخششی که در این تیم دارد قیمتش 4هزار تومان می شود ولی در فوتبال ما لژیونرهایی که به کشورهای امارات و ترکیه می روند خیلی سریع به فوتبال مان برمی گردند. حتی در فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس هم این شاخص ها بر روی قیمت بازیکنان اثرگذار است چه برسد به فوتبال اروپا که سیستم های کامپیوتری و کارشناسان به طور دقیق آن را رصد می کنند ولی در فوتبال ما خبری از رصد این مسایل و فاکتورها نیست. شخصیت فوتبال کشور را در دربی می توان دید این مسایلی که گفتم تقریبا شخصیت فوتبال کشورمان را نشان می دهد. نیم رخ فوتبال ما در همین مسابقه دربی قابل مشاهده است. نیم رخ فوتبال ما از نظر بدنی،تکنیکی و تاکتیکی وحتی سواد در فوتبال. نیم رخ بدنی فوتبال ما در تیم ملی مشخص است، میانگین سنی 29/2 بود که در جام جهانی به 29/6 رسید و باید دید امیر قلعه نویی چه نفراتی را انتخاب خواهد کرد و با تیم ملی چه می کند.

نیم رخ تکنیکی مثل شدت شوت، تسلط بر توپ، پاس دادن و… نیم رخ تاکتیکی هم که مربوط به مربیان است و وقتی تیمی هیچ کاری نمی کند یا حداکثر 2 حرکت انجام می دهد نیم رخ تاکتیکی خوبی ندارد. برای مثال می گویم نیم رخ تاکتیکی منچسترسیتی با گواردیولا 33 است یعنی این تیم در جریان یک بازی 33 حرکت می زند.نیم رخ تاکتیکی ایتالیایی ها هم خوب است ولی آلمان ها نیم رخ تاکتیکی شان نسبت به فوتبال اروپا پایین است. در نیم رخ تاکتیکی تیم های ما 3 تا 5 حرکت دیده می شود.  لیگ ششم آسیا هستیم وقتی در رده بندی فوتبال قاره آسیا لیگ برتر کشورمان در رده ششم یا هفتم قرار می گیرد دلایلش همین مسایلی است که عنوان کردم.این مسایل به جز مسایل تجهیزات و سخت افزار ها و امکانات است. من در این مصاحبه سعی کردم نیم رخ لیگ برتر فوتبال مان را ترسیم کنم، از نیم رخ بدنی، تکنیکی و تاکتیکی گرفته تا سواد فوتبالی. پایان پیام/        

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید