دکتر هاشمی: برخی دغدغه‌های قطب درمانی و گردشگری سلامت فرادانشگاهی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بیان این که استان یزد قطب درمانی کشور است، گفت: علوم پزشکی تنها متولی گردشگری سلامت نیست و برخی کمبودها در حوزه گردشگری سلامت زمینه بروز چالش‌هایی در این حوزه است.

دکتر هاشمی: برخی دغدغه‌های قطب درمانی و گردشگری سلامت فرادانشگاهی است

به گزارش علوم زمین شناسی در یزد، سیدمهدی هاشمی شامگاه امروز در نشست خبری که به منظور اعلام گزارش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در ایام نوروز ۱۴۰۲ برگزار شده است، اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال تمام ظرفیت بهداشتی و درمانی علوم پزشکی شهید صدوقی در حالت آماده باش کامل و مشغول ارائه خدمت بودند.

وی با بیان این‌که در ایام نوروز ۱۴ هزار و ۵۰۹ مورد بازدید طی ۲۰ روز از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی استان انجام شده است، افزود: ۵۸۳ مورد بازدید میدانی بهداشتی نیز از مراکز اقامتی مسافران نوروزی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه ۸۰۵ مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی عرضه شده عمومی و هفت هزار و ۱۷۰ کلرسنجی آب آشامیدنی را از دیگر اقدامات نوروزی انجام شده توسط پرسنل بهداشت و درمان استان یزد دانست و گفت: در ایام عید ۱۴ هزار و ۶۰۹ مورد سنجش مواد غذایی در استان یزد با تجهیزات پرتابل انجام شده است.

هاشمی تصریح کرد: طی بازدیدهای نوروزی انجام شده توسط تیم بازرسی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، ۸۰ مورد واحد متخلف بهداشتی در سطح استان شناسایی و تعطیل شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پرداخت بخشی از بدهی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان و پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاری پروژه‌های عمرانی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان را از جمله اقدامات نوروزی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی دانست و گفت: برای اولین بار ۱۲ هزار بن رفاهی ویژه پرسنل علوم پزشکی شهید صدوقی استان یزد پرداخت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد ارائه خدمات بهتر و مناسب را در گرو مشارکت اصحاب رسانه و عموم شهروندان دانست و تأکید کرد: یزد استانی خوشنام در حوزه بهداشتی و درمانی است و همین امر این منطقه را به میزبانی جدی برای بیماران سراسر کشور تبدیل کرده است.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که علوم پزشکی یزد در حوزه پیوند اعضا جزو استانهای برتر کشور است، گفت: در آینده‌ای نزدیک جهش منطقه‌ای در این حوزه نیز خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که استان یزد قطب درمان کشور است، خاطرنشان کرد: از جمله معیارهای قطب درمانی بودن این است که نه تنها بیماران بومی برای درمان نیاز به سفر ندارند بلکه بیماران استانهای مختلف کشور نیز به این استان مراجعه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد قطب درمان بودن را تیغ دولبه توسعه‌ای دانست و بیان کرد: برخی از مشکلات این حوزه فرادانشگاهی است و باید سایر دستگاه‌های فعال نظیر شهرداری‌‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری شرایط لازم را فراهم کنند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: قطب درمانی بودن علاوه بر مزایایی مانند رونق اقتصادی، به دلیل برخی کمبودها در حوزه گردشگری سلامت می‌تواند موجب برخی چالش‌ها و مشکلات شود که امیدواریم در کنار رونق اقتصادی به استان شاهد کاهش مشکلات ناشی از آن با همکاری سایر بخشهای متولی در این حوزه باشیم.

اطلاعات مربوط به افزایش سرانه دارو در یزد به شورای تأمین تحویل شد

دکتر بهروز حیدری، معاون غذا و دارو علوم پزشکی یزد هم در این جلسه نظارت جدی بر عملکرد داروخانه‌ها را از جمله اولویت‌های جدی این معاونت دانست و گفت: هیچ داروخانه‌ای حق ندارد از ارائه دارویی‌ که داشته باشد ممانعت کند و در صورت مشاهد و گزارش به شدت با داروخانه متخلف برخورد قانونی خواهیم داشت.

وی در خصوص کمبود دارو در سطح استان نیز افزود: برخی کمبودها به صورت مقطعی است و برخی هم مربوط به داروهای وارداتی است که برای مدیریت هر مورد تمهیدات لازم برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود.

دکتر حیدری بخش سوم کمبود دارو را مربوط به فرآیند مصرف سرم و دیگر داروها دانست و بیان کرد: به طور مثال در اسفند ماه ۲۷۷ هزار سرم وارد استان شده که ۱۶۰ هزار مورد در بالاترین سطح مورد نیاز بیمارستان‌هاست و مابقی وارد داروخانه‌های استان شده که نسبت به جمعیت استان بیشتر از نیاز استان هم بوده است.

معاون غذا و دارو در ادامه خاطرنشان کرد: در پایان اسفند ماه اطلاعات لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی برای افزایش سرانه دارویی به شورای تأمین استان یزد وارد شده و در انتظار مصوبه این مهم هستیم.

دکتر سید کاظم رضوی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این جلسه ارائه خدمات به مناطق محروم را از جمله اولویت‌های اجرایی دانست و اظهار کرد: خدمات درمانی را عادلانه در سطح استان توزیع می‌کنیم.

وی در خصوص کمبود تخت بیمارستانی استان یزد نیز افزود: به نسبت استاندارد کشوری استان یزد کمبود تخت بیمارستانی ندارد و در این باره باید گفت در حال حاضر کمبود تجهیزات و پرسنل از جمله دغدغه‌های حوزه درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد است.

رضوی با بیان این‌که استان یزد بالاترین سرانه پزشک نسبت به جمعیت را پس از استانهای تهران و اصفهان دارد، تصریح کرد: به نسبت به استانداردهای کشوری شاهد کمبود تحت بستری در استان نیستیم بلکه بعضاً نسبت به تعداد تخت با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی مواجه هستیم. پایان پیام/الف

You may also like...

دیدگاهتان را بنویسید